A FOGSZUVASODÁSRÓL

A fogszuvasodás lényege, hogy a lepedékben található baktériumok speciális anyagcserével különböző savakat termelnek, melyek megtámadják a zománcot. A sorozatos savhatás következtében eleinte csak elszíneződés látható, de idővel „kilyukad a” a fog. A citromlével ízesített italok (tea, limonádé, stb.) savtartalma is természetesen ártalmas a fogaknak. Fontos tudni, hogy az almában található cukor és savtartalom sem elhanyagolható, tehát nem, helyettesítheti a fogmosást. Gondolnunk kell a cukor hozzáadása nélkül készült narancslevek hasonló hatására is! Legjobb, ha étkezések között csak vizet, ásványvizet kínálunk gyermekünknek. Ezenkívül tejet, préselt gyümölcsleveket, vagy magunk készített turmixot adjunk, és csak pohárból. Sajnos nem lehet eleget hangsúlyozni a cukros-citromos tea, kakaó, szörp, gyümölcslé és egyéb cukros italok egésznapos cumizásának romboló hatását.

A tejfog szerkezet más, mint a maradó fogé (tág a fogbél, a zománc alatt található dentin sokkal vékonyabb), így a szuvasodás gyakran már hetek alatt eléri a fogbelet. A zománc letöredezik és az ínyből csak kis csonkok látszanak ki. Az elhalt gyökerek begyulladhatnak, gennytasak alakulhat ki a gyökércsúcs körül. A „cumisüveg-szuvasodás leggyakrabban a felső metszőfogakat érinti. A „cukros cumi” (cukorba vagy mézbe mártott cumi) a legkárosabb gyermekünk fogainak, ilyet soha ne adjunk.
A szuvas tejfogak mindenképpen kezelésre szorulnak! Nemcsak esztétikailag fontos a kezelés, hanem a folyamat továbbterjedése fájdalmat okozhat, ill. a később előtörő maradó fogat elronthatja. Időben felismert károsodást még töméssel gyógyítunk. Később „elradírozzuk” és ecseteléssel késleltetjük a folyamat terjedését. A gyulladt tejfogat megnyitással tünetmentesítjük. Fontos tudni, hogy a tünetmentes gyökércsonkot nem szabad kihúzni, mert a korai húzás gyakran fogszabályozást tesz szükségessé.
Legfontosabb a megelőzés! Lehetőleg egyáltalán ne adjunk gyermekünknek cumisüveget, tanítsuk meg pohárból inni. Ha már rászokott, kizárólag vízzel töltsük!

Dr. Piskóty Ildikó