Fogkőeltávolítás

Depurálásnak nevezzük azt a szájhigiénés beavatkozás, mely során mechanikai eszközökkel eltávolítjuk a fogkövet.

A fogkő keletkezése

Ápolt szájban is találunk (főleg a felső őrlők külső oldalán, alsó metszők belső nyelv felé eső felületén) bizonyos lepedéket, felrakódást. Ez a lepedék, (mely ételmaradékból, nyálból, baktériumokból áll) a nyálból, ételekből kiváló mészsók következtében elmeszesedik. A fogkő tehát a természetes vagy műfogak felszínén elhelyezkedő olyan megkövesedett lepedék, amelyet sokáig nem távolítottak el. Megkülönböztetünk íny feletti, amely sárgás-fehér és íny alatti barnás-fekete fogkövet. Ez utóbbi az elvékonyodó ínyszélen kékes-feketén áttűnik. Ennek eltávolítása kicsit kellemetlenebb, ezért érzékenyebbek kérhetnek felületi érzéstelenítést. Keménységük is különböző. A sárgásabb grízes szerkezetű, míg a sötétebb kemény, erősen tapad, jól pattintható. Összetételében szerves és szervetlen anyag egyaránt található, de ezenkívül elhalt hámsejteket, baktériumokat, gombákat is tartalmaz. A festékanyag, amely a fogkő színét adja, a baktériumok anyagcsere termékéből, vérfestékből, vagy külső festékanyagból származik (nikotin, kávé). A fogainkat állandóan fenyegető lepedék még könnyen eltávolítható, rendszeres és helyes fogmosási technikával.
A depurálás már fogorvosi feladat. A fogkő nemcsak fogszuvasodást, ínygyulladást is okozhat, ezért feltétlenül eltávolítandó. Keletkezése lassítható, de hajlamfüggő is. Akiknek sűrű, telített nyáluk van, keveset rágnak, hajlamosabbak a képződésre.

A fogkő eltávolítása fogról fogra történik

Végezhetjük kézi műszerrel, ultrahangos készülékkel és turbinába szerelt speciális depuráló frézerrel. A modern gépek mellett rendkívül fontos a kézi depurálás. A kézi műszerek speciális kiképzésűek: kapa, sarló, karom alakúak, főként az íny alatt dolgozunk velük. Az ultrahangos készülék különböző méretű és alakú fejek segítségével működik, amelyek a fog alakjához és méretéhez igazodnak és a látható területeket tisztítják. Szabályozható a frekvencia illetve a vízhűtés intenzitása. A mikromozgások porrá zúzzák a fogkövet. A rezgőfejet víz hűti, ami egyben ki is mossa a darabkákat. Az ultrahangos eljárás elegánsabb, de az íny alatti részeket nem tudjuk jól kitapintani. Nem alkalmazható fognyaki érzékenységben illetve gyulladás, daganat miatti arcfájdalom esetén. Pacemakerrel rendelkező betegnél tilos használni, mert megváltoztathatja a készülék elektronikáját.
A készülék a zománcot nem károsítja, emiatt nem szabad aggódni!

Fontos, hogy a fogfelszíneket gumiharanggal, polírpasztával, kiskefével kipolírozzuk, mert az érdes felületeken könnyű és gyors az újraképződés. Végezetül, ha szükséges, az ínyt beecseteljük. A kezelés után sokaknak hiányérzetük van, furcsa, hogy „szelelnek” a fogközök, de higgyék el ez legfeljebb pár napig tart.

Időigényes munka, amely precizitást, türelmet igényel. Ne késlekedjünk legalább félévente felkeresni fogorvosunkat, hogy elvégezze fogaink szűrését is! Nemcsak szebb lesz a mosolyunk, hanem megelőzzük a következményeket.