A CUKORBETEGSÉG FOGORVOSI VONATKOZÁSAI

A diabetes mellitus a szénhidrát-anyagcsere zavara, amely a hasnyálmirigy által termelt inzulin abszolút vagy relatív hiánya miatt alakul ki. A sejtek nem képesek a cukrot felhasználni, ezért a vércukorszint megemelkedik. A betegség kialakulásában szerepet játszik az öröklődés, elhízás, de gyógyszer hatására is kialakulhat.
Magyarországon a felnőtt lakosság kb. 5 %-át érinti. Jellemző a szomjazás, éhségérzet, bőrviszketés, testsúlycsökkenés, cukorvizelés, lassú sebgyógyulás, fokozott hajlam a fertőzésre.
Rendkívül fontos a betegség felismerésekor a fogorvosi gondozásba vétel, így a beteget rendszeres kontrollvizsgálatokra rendeljük vissza. A cukorbetegek fogékonyabbak a fogszuvasodásra, ennek oka valószínűleg a szájszárazság, a csökkent nyáltermelés.

A fogak és a fogtartó rendszer legnagyobb ellensége a fogakon illetve az ínybarázdában  felhalmozódó lepedék. Az ebben található baktériumok bomlástermékei közvetlenül gyulladást okozhatnak illetve a lepedék mechanikai ingert is jelent az ínynek.
A kezdeti ínygyulladás első figyelmeztető jelei: az íny piros, duzzadt és fogmosáskor vérzik. Elhanyagolt esetben az ínytasak mélyül, a gyulladás a mélybe hatol és a fog tartószerkezetét annyira károsíthatja, hogy az mozgathatóvá válik. Cukorbetegeknél fokozott a lepedék és fogkőképződési hajlam, gyakoribb és súlyosabb formában jelentkezik az ínygyulladás, fogágygyulladás.
Jellemző a gyors fogvándorlás, gyakori a fogágy tályog. A korai foglazulás miatt gyakrabban kerül sor a fogak eltávolítására, ezért a teljes fogatlanság kb. 10 évvel előbb jelentkezik, mint egészséges embereknél.

A gyakran tapasztalt rosszabb szájhigiéne és a szájszárazság kedvez a különböző szájnyálkahártya elváltozások kialakulásának is.
A nyelv gyakran megnagyobbodik, mélyen barázdált, a nyelv nyálkahártyája sorvadt és néha fájdalmas. A mély barázdákban jól tenyészik a candida albicans nevű gomba illetve a szájzugok gyulladása is gyakori.

Fontos tudni, hogy az átlagnál jobb szájhigiéniával, állandó szakorvosi ellenőrzéssel ellensúlyozható a fogágy csökkent rezisztenciája. Elsődleges feladat a fogkövek eltávolítása, a beteg felvilágosítása a jó szájhigiéne fontosságáról. Az ínygyulladás  kezelésére fertőtlenítő öblítőket, súlyosabb esetben antibiotikumokat alkalmazunk.
Gombás fertőzés esetén természetesen megfelelő gombaellenes szereket adunk.
A cukorbetegségben szenvedő páciensek bármilyen fogorvosi beavatkozásban részesülhetnek, de minden esetben a kezelőorvossal kell konzultálni, hogy a kezelés a szénhidrát anyagcsere szempontjából a legideálisabb időpontban történjen. A szájsebészeti beavatkozásokat antibiotikum védelmében végezzük, a gyakoribb utóvérzés miatt fontos a gondos vérzéscsillapítás.

Minden vélemény számít!